Ság hegy Térsége Turisztikai Egyesület | 9500 Celldömölk, Dr. Géfin tér 12. | Tel., fax: 06 95/777-054 | E-mail: info@vulkansag.hu Nyelv: Magyar English Deutsch
14 °C
SZÁLLÁSHELY
Hírek / Aktuális információk
Fertőd-Keszthely kerékpáros túraútvonal

A Fertőd-Celldömölk-Hévíz-Keszthely túraútvonal alacsony forgalmú, burkolt utakon, néhol burkolatlan földutakon vezet 130 km hosszan, meseszép tájakon.
Joó-tó nyitvatartása

A tó minden nap 08:00 órától 16:00 óráig tart nyitva.
Hírek / Aktuális információk
A Kemenes Vulkán Park nyitvatartása

A látogatóközpont nyitása 2024. március 15-én, 10:00-18:00 óráig újra várja az érdekődőket!
Gasztronómia
Hasznos információ
Interaktív térkép
Közlekedés
Buszbérlés, bérautó, autószerviz, taxi, autómentés
Gyógyszertár
KÉPESLAPKÜLDÉS
AlternaviGo
Ság hegy Térsége Turisztikai Egyesület
9500 Celldömölk, Dr. Géfin tér 12.

Tel. / Fax: 06 95/777-054
E-mail: info@vulkansag.hu

Kerékpártúrák

VulkánSági Kerékpártúra útvonal

Az útvonal Kemenesalja gyönyörűséges falvain át, vulkáni tanúhegyek mellett vezet, mely tájra Berzsenyi így emlékezett: "Ti kékellő halmok! gyönyörű vidékek!" Hiába a vonattal és autóval a környéken tett kirándulások, csak a kerékpárral megtett túrák tudnak betekintést adni abba a csodába, amelyben a Kemenesalja és egyben a „VulkánSág” részesít.
Celldömölkkel együtt tizenegy települést érint a túraútvonal, és az ezeken található látnivalók közelébe vezeti a túrázókat.
A teljes táblázott útvonal kb. 106 km, amely két önálló etapra is szétbontható. A celldömölki vasútállomásról indulva a Kis-Somlyó hegy felé vezető szakasz kb. 50 km, a pályaudvarra visszaérve az Ostffyasszonyfa irányában elinduló etap kb. 56 km.
Visszafelé irányban is teljesen kitáblázott, bármelyik ponton be lehet kapcsolódni.

Leírás:

A Kis-Somlyó hegy felé indulva az első látnivaló egy XII. századból származó bencés apátsági romtemplom, majd nemsokára szemed elé tárul a Ság hegy. Mesteriben az Árpád-kori Szent Mihály-templom mellett haladsz tovább, majd a fürdő is megjelenik baloldalon (akár meg is lehet állni egy csobbanásra, kicsi, de nagyon kulturált, tiszta, a gyógyvize kiváló, sok árnyékot adó fa van, és persze étkezni is tudsz). Egyházashetyén balra kanyarodva találod a Berzsenyi Emlékmúzeumot (a költő barokk szülőháza bejelentkezéssel látogatható: Tel.: +36 95 472 004), jobbra tartva hamarosan feltűnik a Kis-Somlyó hegy, közeledik Borgáta Termál fürdő (tavasztól őszig itt is felfrissülhetsz, termálmedence, hidegvizes medence, jakuzzi egyaránt van, sok virág a szépen parkosított strandon, igazi falusi, nyugodt környezetben).

A hegyen áthaladva (inkább hegyecske, nem kell megijedni tőle, viszont nagyon szép, takaros szőlőhegyet képzelj, legelésző lovakat, birkákat) a Királykőnél meg lehet pihenni, gyönyörködni a kilátásban. A következő hely, ahol érdemes megállnod, az Izsákfai parkerdő. (Tanösvény, erdei játszótér, pihenőház, tűzrakóhelyek.) Celldömölkre beérve, az útvonal a Ság hegy mellett a Kemenes Vulkánparkhoz vezet (hazánkban egyedülálló vulkanológiai gyűjtemény, nagy élmény gyereknek, felnőttnek egyaránt). Az alsósági városrészt elhagyva balra találod a Vulkán Gyógy- és Élményfürdőt (Mesterinél és Borgátánál nagyobb fürdő, gyógyhely, gyönyörű kilátással a Ság hegyre), egy horgásztavat, majd visszaérsz a vasútállomáshoz.

Ostffyasszonyfát a táblákat követve Kemenesszentmártonon, Merseváton, Kemenessömjénen, Kemenesmihályfán áthaladva éred el. A falu központjában, a várdombon láthatod az Ostffy kastélyt (ma a polgármesteri hivatal működik itt, valamint Petőfi emlékszoba és az I. világháborús hadifogolytábor történetét bemutató kiállítás - bejelentkezéssel látogathatod: Tel.: +36 95/394 001  +36 95/394 198), a Március 15. téren a hősi emlékművet. Csönge büszkesége a Weöres Sándor és Károlyi Amy Emlékház (gyönyörűen felújított kiállítótérrel és szép pihenőparkkal, bejelentkezéssel látogathatod: Tel.: +36 20 800 6727 vagy +36 70 682 9545). Elhaladsz a Petőfi keze nyomát őrző evangélikus templom és a legendás Tessedik-akác mellett (hazánk egyik első akácfája). Ostffyasszonyfára visszatérve a Salkovics-ház mellett visz utad (itt lakott a kamasz Petőfi Sándor), majd a falu után találod az egykori Osztrák-Magyar monarchia egyik legnagyobb hadifogoly temetőjét (bejelentkezéssel látogathatod: Tel.: +36 95/394 001  +36 95/394 198), és a modern kor egyik érdekes monumentális objektumát, a Pannónia Ringet. (Ha szerencséd van, éppen döng a motoroktól, az útról beláthatod.) Kemenesmihályfán át érsz vissza Celldömölkre. (Mihályfán jó hosszan lehet gurulni, jobbról szép kúriákat látsz).

Útleírás:

Kiindulópont: A „VulkánSág” kerékpár túraútvonal kiinduló pontja a vasúti pályaudvar. (Kossuth Lajos utca eleje)

Celldömölk-Mesteri:
A körforgalomból a 2. kihajtón gyere ki, majd rögtön fordulj jobbra, a Koptik Odó utcára. A piac mellett folytatódik az út. Jobbra tartva, elhaladsz az egykori városliget, egy székelykapu mellett, majd az út végén Celldömölk egyik legfontosabb és legrégebbi látnivalója, a bencés apátság romjai következnek. Balra kanyarodva a Pórdömölki utcában kavicsos burkolaton folytatod utadat, amelyről jobbra fordulva szemed elé tárul a Ság hegy. A hegy lábához érve balról a Sághegyalja körút torkollik a Kolozsvár útba. Te jobbra, Mesteri felé folytatod a túrát. A „STOP” táblás kereszteződésbe érve balra, Gérce irányába haladj tovább.
Mesteri-Kemeneskápolna:
Balra lefordulva hamarosan beérsz Mesteribe. A falu elején jobbra láthatod a XIII. századi, Szent Mihály arkangyal tiszteletére emelt templomot. A falun egy nagy jobbra, majd egy szintén nagy balra kanyaron keresztül lehet átjutni, ahol rálátást nyersz a fürdőre. Tovább haladva egy „T” kereszteződésbe érsz, fordulj balra.
Kemeneskápolna-Köcsk:
Kemeneskápolnára beérve egy jobb kanyar után egy szigetszerű, közepén kőkeresztes kereszteződésbe érsz, ahol nem kell letérni, egyenesen haladj tovább.
Köcsk-Egyházashetye:
Pár kilométer múlva Köcsk községbe érsz, melyen egy nagy elnyújtott „S” kanyarral jutsz keresztül. Nagyon szép útszakasz következik.
Egyházashetye-Borgáta:
A Kodó patakon áthajtva, beérve a faluba, balra található a Berzsenyi Emlékmúzeum, ha úgy döntesz, hogy kihagyod, jobbra fordulva a Petőfi utcán haladj egészen addig, míg el nem éred a Kossuth utcai kereszteződést. Itt jobbra fordulj Borgáta irányába. A faluból kiérve, balra azonnal feltűnik a Kis-Somlyó hegy.
Borgáta-Egyházashetye:
Ezután Borgáta fürdő magasságába érsz, továbbtekersz Borgáta községig. A táblák elvezetnek a látnivalókhoz, például a Királykőhöz. (FIGYELEM! A borgátai kereszt után van egy "Y" elágazás, ahol jobbra kell tartani, itt nincs tábla.) Lejőve a hegy másik oldalán, visszatérsz a Borgáta-Egyházashetye közötti útra. A hegytől távolodó kavicsos út végén jobbra fordulj Egyházashetye felé.
Egyházashetye-Nemeskocs:
A faluba beérve a Kossuth utcán haladj a településen végig, majd a Béke utcában folytasd utadat egészen a „Csögle” irányába mutató kereszteződésig. Jobbra kanyarodva kiérsz a településről, és Nemeskocs irányába indulsz. (FIGYELEM! Át kell menned a Celldömölköt és Jánosházát összekötő forgalmas úton, ahol a túraútvonal egyenesen Boba irányába halad tovább.) Boba közepén a Berzsenyi és Rákóczi utcák találkozásánál balra folytatod túrádat.
Nemeskocs-Izsákfa:
Nemeskocsban teljesen egyenesen haladj, majd a falu végén egy éles balos kanyarral fordulsz megint szembe a Ság heggyel. Lesz még egy derékszögű jobbos kanyar, majd egy ugyancsak derékszögű balos kanyar. Így érsz ki egy másik ponton újra a Celldömölköt és Jánosházát összekötő forgalmas útra.
Izsákfa-Alsóság:
Beérsz Celldömölk-Izsákfa településre. A falun átérve jön egy egyenes, ahol végig az Izsákfai parkerdő mellett haladsz el. A kijelölt útvonal az országúton halad, de az erdőben is tekerhetsz azzal párhuzamosan.
Alsóság-Celldömölk:
Alsóságra beérve, az első kereszteződésben található táblánál Vásárosmiske irányába fordulj, de nem mész el Miskéig, hiszen hamarosan egy nagyobb balra ívelő kanyarban találod meg a lekanyarodási lehetőséget jobbra. Innentől ez már a Sághegyalja körút. Amikor a hegyhez már egész közel érsz, jobb irányba haladj tovább. Hamarosan eléred a Ság hegyre felvezető Lázár Jenő utat. A másik oldalon áll a néhány éve megépült Kemenes Vulkánpark kicsit szürreális, vasbeton négyzethasáb épülete. Itt lehet feljutni a Ság hegyre, és megcsodálni a Trianoni keresztet, megnézni a Sághegyi Múzeumot. (FIGYELEM! A hegyre vezető út nagyon meredek, felfelé igen nehéz, lefelé nagy óvatosságot igényel. A helyiek által csak "sikló"-nak nevezett útszakaszon inkább csak tolni ajánlott a bicajt.) A hegyről leérve a látogatóközpont telkének sarkánál jobbra kanyarodj, és haladj tovább a Hegyi utcán. Egy nem használt ipari vágányon áthaladva érkezel meg Alsóságra, ahol az élelmiszerbolt után balra kell lekanyarodni a Bem József utcára. Ezen addig mész, amíg egy földútban folytatódna, de te derékszögben jobbra a Mátyás király utcába fordulsz. Az utca végén a kereszteződésben balra kanyarodj Celldömölk belvárosa felé.
Celldömölk:
Elhagyva Alsóságot, hamarosan kiépített kerékpárúton mehetsz tovább. (Sajnos elég zötyögős, de a miénk.) Balra láthatod a Vulkán fürdőt. Tovább haladva a Sági úton, előbb elhaladsz a Celldömölki-horgásztó mellett, majd a vasúti átjáró után megérkezel a belvárosba. A Széchenyi és Kossuth Lajos utcák kereszteződésében található körforgalmon egyenesen áthaladva, a Kossuth Lajos utcán érkezel vissza a kiinduló pontra, a vasútállomáshoz.

Itt vége a túra első szakaszának. Pihenés után akár folytathatod a második etappal.

Celldömölk-Kemenesszentmárton:
A pályaudvarral szemben állva a Wesselényi utcán indulj el, egészen a 834-es számú Pápai útig, ahol jobbra kanyarodj, a vasúti felüljáró alatt haladva tovább. (A kerékpárosoknak külön alagút vezet át a felüljáró alatt.) A  „Vönöck” „Beled” balra mutató zöld útirány tábla után balra, Vönöck felé lekanyarodva folytatódik utad, egészen Kemenesszentmártonig.
Kemenesszentmárton-Mersevát:
A településen egyszerűen áthajtasz, majd közvetlenül a falu végén jobbra van az elágazás Mersevát felé.
Mersevát-Kemenessömjén:
Beérve a faluba a Hargita utcán a jobbos kanyarig menj, és kövesd is az út ívét jobbra. A polgármesteri hivatalnál éred el a Dózsa György utcát. A gumiszerviz előtt lekanyarodj balra, a Rákóczi utcára. Kövesd az utca vonalát a Bajcsy-Zsilinszky Endre utcáig, ahol a kereszteződésében jobbra fordulj. Hamarosan el is hagyod a települést. Ugyanazon az úton mész vissza, melyen jöttél. A Kemenesszentmártonnál található elágazásnál jobbra („Beled” tábla) fordulj. Egészen Vönöck településig menj, de a falu előtt balra kanyarodj.
Kemenessömjén-Kemenesmihályfa:
A faluban a Berzsenyi utcán haladj végig, de egy idő után Kemenesmihályfára érsz, hiszen a két település összeér.
Kemenesmihályfa-Ostffyasszonyfa:
Kemenesmihályfán előbb a Hunyadi, majd a Bercsényi utcán haladj végig.
Ostffyasszonyfa-Csönge:
Beérve Ostffyasszonyfára, a Kemenes utcán menj végig a Kossuth Lajos utca kereszteződéséig. Jobbra kanyarodva a falu központjába érsz, a várdombhoz. Itt láthatod az Ostffy kastélyt, a Március 15. téren pedig a hősi emlékművet. Az emlékmű előtt jobbra kanyarodó Kossuth Lajos utcán haladj tovább Csönge felé.
Csönge-Ostffyasszonyfa:
Amiért a települést nem hagyhatod ki, az Weöres Sándor és felesége, Károlyi Amy emlékháza, melyet a Dózsa György utcáról a posta után balra, a Rába utca felé letérve találhatsz meg. A Rába utcáról balra nyílik a Zrínyi M. utca, melynek végén található a Weöres Sándor emlékház. Innen egy visszafordító tábla vezet újra a Dózsa György utcára, melyen elindulsz ismét Ostffyasszonyfa felé. Elhaladsz a falu másik legendás érdekességét őrző evangélikus templom és Tessedik-akác mellett is.
Ostffyasszonyfa-Kemenesmihályfa:
Visszaérve Ostffyasszonyfára, a Kossuth L. utcán egészen a Hősi emlékműig mész, és ott a Március 15. téren jobbra hagyod el Kossuth utcát, felkapaszkodva a két templom közé. Onnan az Ady Endre utcán balra kanyarodj a Táncsics Mihály utcáig. Az Adyról jobbra letérve végig tekersz a Táncsics M. utcán, mely beletorkollik a Petőfi Sándor utcába. Balra kanyarodva, a jobboldalon, az utolsó házon egy kis emléktábla őrzi annak az emlékét, hogy itt lakott Petőfi Sándor. A Petőfi utcáról balra kanyarodsz ki a Bajcsy-Zsilinszky Endre utcára. A központba visszaérve, baloldalon is egy szép kastély fogad. Jobbra a Kossuth Lajos utcára kiérve elindulsz a falu melletti látnivalók felé. A Kossuth Lajos utcáról kitekerve, a faluból Sárvár irányába haladj. A Pannónia Ring után jobbra ível a kanyar. Itt található az egykori hadifogolytábor temetője. Egy visszafordító tábla igazít útba, és amerre jöttél, a kavicsos út végén kanyarodj balra  az Ostffyasszonyfát és a sárvári elkerülő utat összekötő úton, majd a gyógyszertárnál a Kossuth utcáról Celldömölk irányába fordulj, és egészen Kemenesmihályfáig tekerj vissza. Egész túraútvonalad jutalmaként szinte Celldömölkig begurulhatsz.
Kemenesmihályfa-Celldömölk:
Kemenesmihályfán a templomnál a Hunyadi utcáról az Arany János utcára kanyarodj le jobbra, majd az első kereszteződésben balra fordulva visszaérsz Celldömölkre.
Celldömölk:
A városban a Nemesdömölk utcán az Evangélikus templomig menj, ahol balra rákanyarodsz a 834-es számú, úgynevezett Pápai útra (ami még itt a városban Baross utca). Ezen szinte a vasúti feljáróig mész, de még közvetlenül előtte jobbra térj le a Wesselényi utcára, ahol hamarosan eléred a vasútállomást, ami a túraútvonal végállomását jelenti.

Képgaléria

Húsvéti kézműves foglalkozás
2024.március 28. (csütörtök) 15-17óráig
bővebben
Húsvéti makramé workshop
Március 30.(szombat) 10:00-11:00
Márciusi vulkántúra a Ság hegyre
Március 30. (szombat)  10:00

Gyere el és fedezd fel egy vulkán belsejét!​
bővebben

Gasztro
Sport, túrák, horgászat
Ünnepek, megemlékezések
KEHOP-1.2.1-18-2018-00093-„Te tegyél érte!”-klímatudatosságot erősítő lakossági szemléletformálás Celldömölkön programjai
Dumaszínház

TÁMOGATÓINK:
A Program a NYDOP-2.3.1/A-12/2012-0003 számú projekt
támogatásával valósult meg.

Hírlevél kérése feliratkozás / leiratkozás Hasznos linkek Médiaajánlat www.ysolutions.hu